Sabatic.ro

Cei 8 pași pe care îi fac să caut bilete de avion ieftine și să zbor până la capătul lumii

De fiecare dată când m-am întors dintr-o călătorie de câteva luni pe alte continente și am povestit cuiva pe unde am zburat, s-a întâmplat să simt cum dobândeam subit un fel de putere paranormală.

Nu una sofisticată și permanentă, ci una simplă și care dura doar vreo zece secunde. Puteam citi gândurile celuilalt în timp ce se încrunta și exclama în mintea lui: “Mamă, câți bani o fi dat ăsta pe atâtea bilete de avion!” 

Lucru firesc de altfel. Nu găsim mereu oferte ideale și bilete de avion ieftine pentru a zbura în perioadele pe care ni le dorim. Pentru o călătorie mai lungă însă, ceea ce face diferența sunt flexibilitatea și timpul. Când ai timpul de partea ta, șansele de a zbura mult și ieftin cresc.

Această postare e valabilă în special pentru cei care vor să plece în călătorii mai lungi.

Backpackeri, flashpackeri, nomazi digitali wannabe sau oameni cu gânduri de an sabatic. Adică pentru oameni care au mai mult timp la dispoziție și nu pentru cei care pleacă în vacanțe scurte. De asemenea, mă refer în special la călătorii pe alte continente.

Până la prima mea călătorie în Asia, eu nu mai zburasem niciodata cu avionul. Motiv pentru care, eram destul de naiv la capitolul căutat și cumpărat bilete.

Prima lecție pe care a trebuit să o învăț a fost ceva ce cred că știa toată lumea, mai puțin eu. Biletele de avion nu au prețuri fixe și ele se pot modifica de la o zi la alta și de la un moment la altul în funcție de cerere și de ofertă.

Eu credeam că e ca la autobuz. Găsisem într-o seară niște prețuri bune la mai multe zboruri și am zis că “astea sunt! Le iau mâine.” Dar, când m-am uitat a doua zi, erau deja mai scumpe.

Principiile după care îmi organizez traseul zborurilor sunt următoarele:

  • Toată călătoria o realizez doar cu bilete de avion one way. 
  • Sunt flexibil în privința datei plecării, a orașului de plecare și a orașului de destinație. Procesul prin care caut bilete de avion NU constă în a alege întâi destinația, apoi data plecării și abia apoi să văd cum găsesc cel mai ieftin zbor, ci invers. Întâi văd ce zboruri ieftine și convenabile există apropiate de zona care mă interesează, apoi aleg unul din orașele cu zboruri ieftine și apoi aleg data plecării. Iar de acolo mă deplasez spre destinația pe care o doresc.
  • Înainte de a pleca, mă interesează să cumpăr în special primele bilete – cele care mă ajută să ajung în zona geografică de care sunt interesat. Pe următoarele le voi lua pe parcursul călătoriei. Urmăresc să îmi păstrez cât mai mult flexibilitatea și libertatea de a decide ulterior cât vreau să stau în fiecare loc în parte.
  • La dus și la întors merg pe trasee diferite.
  • Drumul de întors încerc să îl fragmentez și să îl împart în mai multe zboruri, venind spre România din aproape în aproape, pe drumul cel mai convenabil și mai interesant. Scopul este acela de a experimenta cât mai mult, nu doar în zona geografică principală în care merg, cât și pe drumul de întoarcere.
  • Escalele le consider ca făcând parte din călătorie. Încerc să aleg orașe de escală cât mai atractive și să stau suficient timp acolo încât să apuc să le explorez. Le consider un fel de mini city break-uri

Primul pas este să mă împrietenesc cu harta. Urmăresc să aflu care sunt principalele hub-uri aeriene (aeroporturi) din zona geografică în care vreau să călătoresc.

Acestea sunt practic porți de intrare în zona respectivă. Obiectivul meu e să văd care e cel mai convenabil oraș în care să ajung, plecând din Europa, și către care să iau primul bilet de avion.

În privința zborurilor, nu toate orașele sunt egale între ele. Pe anumite rute există o concurență mai mare între companiile aeriene și asta face ca și prețurile să fie mai mici. În plus, nu e nevoie ca prețurile să fie proporționale cu distanța parcursă. Pot exista prețuri mai mari la zboruri pe distanțe mai scurte decât la zboruri pe distanțe mai lungi.

De exemplu, sunt mult mai multe persoane care vor să călătorească dinspre Europa spre Thailanda decât dinspre Europa spre Myanmar. Asta face să apară mai multe zboruri spre Thailanda și o concurență mai mare între companiile aeriene pe această rută, iar prețurile să scadă. Prin urmare, e mai simplu de găsit un bilet direct de avion dinspre Europa spre Thailanda la un preț accesibil decât spre Myanmar.

Pentru a vedea ce aeroporturi importante sunt:

  • intru pe site-urile câtorva companii aeriene pe care le cunosc ca să-mi fac o idee cam pe unde au zboruri pe continentul respectiv,
  • intru pe site-uri de oferte precum Fly4Free sau Secret Flying și dau căutare în istoric să îmi fac o idee cam în ce zone au fost oferte dinspre Europa,
  • intru pe Skyscanner și fac câteva căutări cu flexibilitate maximă (din țara X către Pretutindeni, perioada: oricând),
  • mă uit pe hărțile de pe Google Flights și Kayak
  • sau dacă nu, pur și simplu mă uit pe Google Maps să văd ce orașe mari sunt în zonă.

Din constatările mele, pentru zboruri mai ieftine sau promoții mai frecvente dinspre Europa spre alte continente, câteva exemple de huburi mai importante ar fi:

Asia de Sud-Est: Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore, Ho Chi Minh, Manila

Asia de Est: Hong Kong, Seul, Tokyo

Orientul Mijlociu: Dubai, Abu Dhabi

America de Sud: Rio de Janeiro, Sao Paulo, Buenos Aires, Santiago de Chile, Cartagena, Bogota

America Centrala și Caraibe: Cancun, Ciudad de Mexico, Havana, Varadero, Punta Cana

Africa: Cairo, Casablanca, Dar Es Salaam, Nairobi, Cape Town, Johannesburg.

Pentru oricare din acestea trebuie ținut cont dacă e nevoie și de viză sau nu.

Pasul 2 Urmăresc să aflu ce companii aeriene zboară la prețuri rezonabile dinspre Europa spre zona care mă interesează.

În același timp, urmăresc să vad din ce orașe europene (sau aflate în apropiere de Europa) există zboruri către această zonă.

Din România există mai puține zboruri ieftine către destinații din afara Europei. De aceea sunt flexibil în ce privește țara de plecare.

Pentru a-mi face o idee privind combinația de succes oraș de plecare – companie aeriană – oraș de destinație fac următoarele lucruri:

a) Intru pe Wikipedia și caut paginile aeroporturilor importante din zona în care vreau să călătoresc. Văd ce companii aeriene zboară pe aeroportul respectiv și către ce destinații.

b) Intru pe Skyscanner și fac o căutare inversă pentru zboruri one-way. 

Mai exact, aleg pe rând câteva țări din zona în care vreau să ajung și, în loc să le trec la destinație, le trec ca origine a plecării. La perioada călătoriei las flexibilitate maximă (oricând, cheapest month), iar la destinație aleg să fie către pretutindeni (everywhere).

În lista de rezultate obținută mă interesează să văd ce conexiuni sunt cu Europa și, în mare, cam la ce prețuri. Le notez, apoi verific și invers, dinspre țările europene găsite spre pretutindeni. Iar în lista de rezultate caut țările de interes.

Scopul meu e să aflu ce companii zboară și de unde.

c) De asemenea, caut pe Ita Matrix Software. 

Acest software a fost achiziționat de Google și stă la baza mai multor agregatoare de zboruri. Din păcate, în urma unor schimbări recente nu mai este la fel de flexibil ca înainte, iar timpul de realizare a unei căutări este mult mai ridicat decât la motoarele de căutare obișnuite. Mai exact, înainte puteai face o căutare în care să incluzi la origine aproape toată Europa, iar la destinație o mare parte din zona de interes. 

Acum nu mai pot fi combinate la origine țări diferite dar, totuși, și acum putem alege ca punct de plecare toate aeroporturile dintr-o anumită țară, iar la destinație toate aeroporturile din țara dorită, iar la date alegem “See calendar of lowest fares”.

d) Caut apoi cu Google Flights alegând opțiunea Date flexibile – Călătorie în următoarele 6 luni și vizualizez prețurile pe hartă. 

Fac o căutare în ambele sensuri, atât dinspre un oraș european spre unul din destinația dorită de pe alt continent, cât și invers.

e) Verific cu Momondo și Kayak și încerc să mai găsesc și alte rezultate. 

Pentru primul zbor, cel principal, nu sunt atât de mare fan Momondo din cauza faptului că, în căutări, nu îmi permite o flexibilitate prea mare privind data de plecare. Așa cum am la Skyscanner de exemplu. De Momondo mă folosesc dacă știu cu aproximație data în care vreau să plec undeva. În special îl folosesc pentru biletele ulterioare, după ce am plecat în călătorie, și nu pentru primul, cel principal.

f) Verific pe site-urile Skiplagged, MilesAddict și Kiwi dacă găsesc ceva în plus. În principiu mă uit după oportunități de tipul skiplagging (sau hidden city).

Skiplagging-ul este o practică ceva mai controversată. Se referă la cumpărarea unui bilet de avion în care aeroportul de escală este de fapt destinația în care dorim sa ajungem și nu cea finală de pe bilet. Adică nu mai continuăm călătoria după ce am ajuns la escală. Eu nu am făcut niciodată asta, dar uneori poate fi mai avantajos să iei bilet pentru o călătorie din orașul A în orașul B cu escală în orașul C și după ce ai ajuns în C să nu mai continui călătoria, decât să iei direct bilet din orașul A în orașul C. Evident, asta ar presupune să nu am bagaj de cală pentru că, altfel, acesta ar ajunge la destinația de pe bilet.

Pasul 3 Verific pe site-urile companiilor aeriene existența acestor zboruri. 

Pasul 4 Verific ce legături de transport există între România și orașele europene respective (sau aflate în apropiere de Europa).

Pasul 5 Verific ce variante am de continuare a călătoriei după ce ajung la destinație (în special ce zboruri ar fi pentru a continua în țările următoare). 

Așa cum am spus, toata călătoria o realizez doar cu bilete de avion one way. Mă interesează să cumpăr în special primele bilete, iar pe următoarele le voi lua pe parcurs. E important totuși să am în minte ce traseu vreau să urmez. La fel, e bine să am habar ce rute și zboruri am la dispoziție mai departe pentru a le achiziționa mai tarziu (ce companii aeriene zboară și între ce orașe). 

Pasul 6 Mă abonez la newsletter-uri la companiile aeriene respective.

Creez alerte pe facebook și email pentru diverse site-uri de alerte de zboruri.

Pasul 7 Urmăresc evoluția în timp ca să văd cum variază prețurile.

Vreau să îmi fac o idee despre ce înseamna preț bun și ce înseamnă preț prost și să decid dacă e cazul să cumpăr.

Pentru asta, caut în istoricul site-urilor de alerte de mai sus și în istoricul mailurilor primite de la companiile aeriene și încerc să aflu în ce perioade companiile respective au oferit discounturi în trecut (de exemplu, de ziua companiei aeriene respective). Pe site-urile companiilor aeriene fac căutări cu date flexibile (nu cu date fixe) și vreau să văd cum evoluează prețul pe o durată mare de timp.

Ca să înțeleg ce înseamnă preț bun sau preț prost compar cu media prețurilor de pe ruta respectivă.

Pasul 8 Cumpăr biletele de avion care să mă ducă în zona dorită direct de pe site-ul companiei aeriene.

Nu obișnuiesc să cumpăr de pe site-urile agențiilor, chiar dacă prețul e uneori mai mic. Aleg mereu să iau bilete de pe site-ul companiei aeriene.

În momentul în care am luat biletul principal de avion, am un punct fix de pornire de care să mă leg. Știu exact cât timp mai am în România până la plecare și voi putea să mă raportez apoi mai clar la restul călătoriei.

Întâi iau biletul cel mai lung, dinspre Europa spre continentul pe care vreau să ajung. Ulterior o să-l iau și pe cel dinspre România spre orașul european din care plec.

Între cele două zboruri las un timp suficient de mare ca să stau liniștit sau să reacționez în caz că întârzie sau se întâmplă ceva cu primul zbor. N-aș vrea să ratez zborul mai lung și mai important. 

Prin urmare, uneori las și o zi între ele, iar în ziua respectivă mă cazez și vizitez orașul respectiv. Am spus deja la început că aceste lucruri se aplică în cazul celor care pleacă în călătorii mai lungi și au timpul de partea lor.

În general, înainte să iau bilete de avion mai țin cont și de următoarele idei:

A Tratez escalele ca făcând parte din călătorie și, dacă pot, aleg în special orașe de escală de care chiar sunt interesat. 

În general, zborurile cu escale sunt mai ieftine decât cele directe. Dar dacă vreau să merg în Asia sau în America de Sud și văd că am zboruri ieftine care durează 20-30 de ore cu tot cu escale, n-o să mă apuc să stau 20-30 de ore legate prin avioane și aeroporturi. 

În acest caz, fie:

a) Urmăresc să am escale cât mai lungi, astfel încât să pot vizita orașele respective și, eventual, să mă și cazez undeva. Asta dacă zbor cu o singură companie aeriană și am posibilitatea de a alege durata escalelor.

Sau b) Împart de la început zborul în zboruri mai mici. Adică nu o să iau un zbor de 30 de ore doar pentru că îl văd mai ieftin. Ci o să urmăresc să văd ce variante am de mers din aproape în aproape, cu zboruri mai scurte, astfel încât să vizitez cât mai mult și să am o experiență cât mai bună. Evident, mă informez și despre vizele de care am nevoie.

B Când calculez, țin cont și de drumul până la aeroport. 

Poate găsesc un bilet de avion ieftin către un aeroport secundar, dar drumul de la aeroport până în orașul care mă interesează s-ar putea să coste mai mult decât biletul respectiv de avion. Verific dacă îmi convine sau nu.

C Țin cont de ora la care pleacă avionul și de cea la care ajunge. 

Zborurile de noapte sunt de multe ori mai ieftine. Dar dacă am zbor la 4 dimineața sau ajung la miezul nopții mă informez dinainte despre cât costă transportul până la aeroport noaptea, cât de convenabil e, dacă sunt probleme de securitate, etc. Poate nu întotdeauna e convenabil să zbor dimineața la prima oră sau să ajung noaptea târziu.

În cazul în care rămânem blocați în aeroport în toiul nopții din diverse motive, dacă avem escală noaptea sau pur și simplu decidem să petrecem acolo câteva ore, un site cu recenzii privind calitatea aeroporturilor din întreaga lume este Sleeping in Airports. Aici putem afla dacă există wifi și ce calitate are, cum sunt scaunele, dacă exista șezlonguri, lounge-uri, hoteluri lângă aeroport, ce facilități sunt, dacă se închide în timpul nopții, etc.

D Încerc să evit să îmi dublez traseele. Adică să fac același drum dus-întors.

Un exemplu concret: Să zicem că zbor din Europa către Bangkok, în Thailanda. Ajung în Bangkok, apoi explorez o vreme Thailanda și merg cu trenul spre nord în Chiang Mai. După Thailanda vreau să zbor în Cambodgia. S-ar putea ca cel mai ieftin zbor din Thailanda în Cambodgia să fie tot din Bangkok. Dar pentru asta ar trebui sa mai fac iar un drum înapoi din Chiang Mai în Bangkok și să fie o risipă și de timp, și de energie, și de bani. 

Prin urmare, ar trebui să văd ce zbor direct am din Chiang Mai către Cambodgia. 

Iar în Cambodgia, la fel, nu aș prefera să merg dus-întors între orașe. Dacă vreau să merg spre sud, spre Vietnam, logic ar fi să nu aterizez prima dată în Phnom Penh, ci în orașul cel mai nordic care mă interesează, de regula Siem Reap.

E Nu întotdeauna dacă găsesc un bilet ieftin înseamnă că trebuie să îl și iau. E posibil să nu fie potrivit pentru mine.

Întâi mă gândesc dacă are sens conform itinerariului meu ulterior. Țin cont și de perioadă, de lucrurile pe care vreau să le fac în țările respective. 

F Pe site-ul companiei aeriene verific prețul în mai multe valute. Îl verific în valuta țării de plecare, a țării de destinație și cea a țării din care provine compania aeriană.

Putem avea diferențe de preț în funcție de valuta în care căutăm. 

Folosesc Revolut, țin cont și de comisioanele de schimb valutar, țin cont și de ziua săptămânii în care fac tranzacția (în weekend, Revolut mai are un comision de conversie valutară).

G Decid dacă are mai mult sens pentru mine să merg în plin sezon turistic, în extrasezon sau în “shoulder season”.

Mă informez care sunt perioadele de concedii din zona în care vreau să ajung (ex. cum e în Europa luna august) și dacă e vreo sărbătoare importantă în țara de plecare sau în cea de destinație. Evident că prețurile în general vor fi mai mari.

Mă interesez când este considerat sezon turistic și când este extrasezon în zona în care vreau să mă duc. Acestea pot să nu fie cele mai intuitive. Personal, prefer perioadele de “shoulder season”, adică lunile dintre sezonul turistic și extrasezon. 

H Pe anumite rute e bine să iau bilete mai din timp, dar pe altele pot să stau liniștit și să nu mă stresez prea tare.

Inițial, aveam convingerea că pentru a lua un bilet de avion mai ieftin e obligatoriu să îl iau cu mult timp înainte. Între timp, mi s-a mai schimbat părerea pentru că mi-am dat seama că acest lucru variază de la o rută la alta și în funcție de cerere și ofertă. De altfel, de cele mai multe ori e chiar mai scump să le iei cu foarte mult timp înainte. 

În general, prefer sa iau cu câteva luni înainte biletul pentru primul zbor (intercontinental, cel mai lung), iar pe următoarele pe parcurs. 

De exemplu, spre Asia de Sud-Est am observat că am mai multe opțiuni decât spre America de Sud și la prețuri mai mici și în consecință sunt tentat ca spre Asia să-l iau mai din scurt (de exemplu cu o lună – două înainte), iar spre America de Sud cu mai mult timp înainte. Mai ales că așa cum am tot repetat, eu mă bazez în special pe zboruri one way. 

Pe distanțe mai scurte, le mai iau și din mers. De exemplu, pentru zboruri interne în Filipine, între insule, am găsit prețuri foarte ieftine la Philippines Airlines de pe-o zi pe alta. Depinde însă de perioada în care ajungi și ca întotdeauna, de cerere versus ofertă. În niciun caz nu recomand lăsatul pe last minute la bilete de avion. De cele mai multe ori, prețurile la last minute sunt scumpe. Cu o săptămână înainte de zbor prețurile tind să crească foarte mult, ca pentru oameni dispuși să plătească oricât.

Flexibilitatea e cea mai importantă pentru că prețurile variază în funcție de ziua săptămânii și în funcție de orele din zi. N-aș vrea să spun clar că zborurile de marțea, miercurea sau sâmbăta sunt mai ieftine decât în alte zile (deși, în general, statistica așa spune) pentru că depinde de fiecare rută în parte și nu e la fel peste tot. Sigur că, de regulă, vinerea e mai scump, fiind început de weekend. Dar, pe lângă asta, ce mă interesează pe mine să știu ar fi dacă e sezon sau extrasezon, dacă e perioadă de concedii, dacă e vreo sărbătoare specială, dacă e o ofertă variată de zboruri și să estimez dacă o să fie cerere mare pe o anumită rută. 

Mie mi-a rămas în obicei să folosesc modul Incognito când caut bilete de avion, dar în principiu nu știu dacă mai e adevărată afirmația că prețurile cresc dacă se realizează multe căutări pe ruta respectivă. Există discuții contradictorii pe tema asta. Sincer să fiu doar pe Agoda am remarcat acum câțiva ani că se modifica prețul la anumite cazări în funcție de cât de des căutam.

O altă discuție în contradictoriu se referă la momentul în care e mai bine să cumperi efectiv biletul de avion. Pe internet am găsit referiri la ziua de marți, după-amiaza. Eu nu m-aș stresa nici în privința asta, pentru că oricum, dacă la mine e după-amiază, în alta parte a globului e dimineață, iar în alta e noapte. Suntem pe fusuri orare diferite.

Companiile aeriene îi taxează în special pe cei cu o flexibilitate mai redusă. Și prin urmare e mai probabil ca prețurile să fie mai mari pentru cei care zboară când începe și când se termină weekend-ul, în perioadele clasice de concedii din zona respectivă, fără escale și cu bagaj de cală (dacă există prețuri diferențiate). Cu cât suntem mai departe de clasic și convențional, cu atât avem șanse mai mari de prețuri bune.

I În general, sunt atent la regulile privind dimensiunea și greutatea permisă a bagajelor de mână și de multe ori urmăresc să mă încadrez în ele fără a mai lăsa bagaj de cală. 

Un rucsac de 40 l cum am avut eu și încă unul mai mic de 10 l (deci în total 50 l) au fost întotdeauna ok pentru bagaj de mână. Oricum, mai mult de 50 l ar fi fost un bagaj cam inconvenabil la drum lung.

Unele companii au oferte cu prețuri mici la zborul de bază (care include doar bagaj de mână), dar în schimb add-on-urile sunt mai scumpe. Adică bagaj de cală, posibilitatea alegerii locului, etc. De-asta trebuie citit cu atenție ce e inclus și ce nu e la fiecare tip de bilet.

De asemenea, unele companii pot să aibă mese calde incluse, altele nu, unele pot să aibă pături incluse, altele nu, unele pot să aibă in-flight entertainment, iar altele nu, la unele trebuie printat boarding pass-ul, iar la altele nu. Trebuie să fim pregătiți pentru aceste situații și fie plătim mai mult, fie ne aducem noi tot ce avem nevoie.

Acest articol este într-o continuă evoluție și adaptare. De aceea, lasă un comentariu și spune cum faci tu să găsești cele mai potrivite bilete de avion pentru tine.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments