Manualele de interpretare a viselor sunt foarte complexe și detaliate. Se spune că dacă visezi porumbei înseamnă că ai de primit musafiri, dacă visezi câine alb te așteaptă o iubire necondiționată, iar dacă visezi fântână arteziană e semn de mare belșug. Totuși, eu n-am gasit nicăieri ce înseamnă să visezi în mod recurent că dai BAC-ul la matematică.
Eu am un vis care se tot repetă. L-am visat de multe ori pe parcursul vieții și tot nu am învățat cum să îl abordez. Se face că trebuie să dau BAC-ul la mate și nu știu nimic. În vis, încerc să apelez la prieteni să mă ajute, încerc să mai citesc repede două teoreme înainte să merg în bancă sau studiez cel mai potrivit unghi ca să mă așez și să nu fiu văzut de profesori. De fiecare dată însă, mă trezesc transpirat și mă amăgesc singur că, poate, visul meu o fi de fapt vreun semn de belșug sau de mari reușite în viață care trebuie să apară.
Dar, pe măsură ce mă gândesc mai mult, ajung la concluzia că, dacă visezi frecvent că dai BAC-ul la matematică, nu e nici semn de bogăție, nici de abundență. Ci, cel mai probabil, e semn că ai rămas cu ceva traume nerezolvate de la orele din școală.
Încă de când eram în generală, experiențele de la orele de matematică erau memorabile. Domn’ profesor se așeza uneori la catedră și, după ce făcea prezența, începea să ne povestească despre toate nemulțumirile din viața lui. Când furia îi era mai mare, se oprea brusc și, precum un călău care urma să aleagă numele victimei, rostea sentința:
„Acum să vedem pe cine ascultăm astăzi!”
O liniște de mormânt se lăsa în clasă și fiecare își auzea propria respirație, în timp ce domn’ profesor răsfoia paginile de la catalog. Dar nu le răsfoia așa, oricum. Le lua una câte una, încet, stătea câteva secunde în dreptul fiecărui nume, se gândea puțin, zâmbea sadic, apoi dădea pagina. Apoi încă o pagină și tot așa, până când ajungea la sfârșitul catalogului. Apoi o lua de la sfârșit la început. La fel, pagină cu pagină până când ajungea iarăși la prima, de unde și pornise.
“Ascultăm unde se deschide catalogul!” era concluzia lui scurtă și fermă.
Pe măsură ce îl închidea, unii răsuflau ușurați, în timp ce alții îl priveau fix și cu un nod în gât. Practica asta era preferată de mulți profesori care, parcă, aveau memoria scurtă. Rezultatul era unul previzibil pentru noi și nu era greu de ghicit unde se va deschide:
Catalogul se deschidea acolo unde erau capsele. La mijloc.
Nici nu mai trebuia să rostească cele trei cuvinte fatale: „Olteanu, la tablă!” că eram deja ridicat din bancă.
Despre deznodământ nici nu vreau să mai vorbesc. Uneori, coșmarurile încă îmi amintesc despre cum centrul cercului circumscris unui triunghi este punctul de intersecție al mediatoarelor…
Mai târziu, la liceu, am avut un alt fel de profesor de matematică. Era destul de carismatic și nu mai făcea scheme cu catalogul. Noi nu eram chiar clasă slabă și învățam la un liceu bun din oraș. Dar avea și el niște plăceri pe care le scotea la iveală din când în când. De exemplu, într-o zi, ne-a dat o lucrare de control la care cea mai mare notă din clasă a fost 2.
„Am vrut să vă dau o lucrare adevărată să vedem dacă sunteți buni de ceva”, ne-a zis el cu bucurie.
Țin minte că, la lucrarea aia, eu am luat nota zero.
Pe urmă începusem sa mă pricep, dar mai aveam mult până să înțeleg cum calculăm asimptota orizontală a unei funcții spre infinit. Sau cum e cu derivata a doua și cu funcțiile convexe, cu regula lui L’Hospital sau calculul integralelor definite.
Manualul de matematică de pe care învățam, țin minte, era foarte gros și plin de fraze inteligente. Îl mai foloseam uneori ca suport ca să nu se închidă geamul când bătea vântul mai tare.
În momentele mele de reverie de după un nou coșmar despre bacalaureat, mă gândesc adesea cum aș învăța acum pentru BAC. Probabil aș face niște meditații la matematică și aș căuta ceva vorbit „pe limba mea”.
Centrul Unirea este prezent pe piața meditațiilor din România încă din 2010. Eu am aflat de el abia acum. Asta și pentru că pandemia a făcut în așa fel încât să își mute toată activitatea în mediul online. Pe scurt, elevii pot face meditații la matematică online, cu profesori calificați și selectați pentru competențele lor didactice.
Iar dacă ai o ușoară reținere când auzi cuvântul online, dă-mi voie să te opresc înainte de a trage concluzii pripite.
În România, educația online este abia la început. Iar față de alte țări chiar cu 30 de ani în urmă.
Open University din Marea Britanie a fost una dintre primele universități din lume care a început învățarea la distanță online, la începutul anilor ’90.
În prezent, Universitatea Națională Indira Gandhi din India este cea mai mare universitate din lume, cu aproximativ 4 milioane de studenți înscriși, dintre care majoritatea primesc în prezent educație prin metode online.
Pandemia COVID-19 ne-a arătat că învățământul online nu doar că e posibil, dar poate fi și un avantaj, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Pe lângă faptul că nu mai sunt necesare deplasările, la cursuri au acces și elevi din zone mai îndepărtate care nu s-ar fi putut pregăti la fel pentru examen.
În plus, toate ședințele de meditații sunt înregistrate, astfel încât cursanții pot revedea ședințele de pregătire ori de câte ori doresc. Părinții au și ei posibilitatea de a urmări modul în care aceste ședințe de pregătire se desfășoară.
Totul este bine structurat. De exemplu, dacă ești elev, să zicem că te-ai băga la niște meditații la matematică pentru bacalaureat. În doar 12 săptămâni ai parcurge toate lucrurile esențiale, de la elemente de bază, cum ar fi operații cu numere reale sau ecuații de gradul I și până la calcul de derivate sau integrale.
Treptat, săptămână de săptămână, ai trece prin toată materia. E foarte important să îl percepi pe prof că face parte din echipa ta, și nu ca pe un adversar. Mai ales dacă îți explică tot ce ai nevoie să știi ca să îți atingi scopul.
În fiecare săptămână ai primi un material video cu partea teoretică și câteva probleme rezolvate. Apoi ai avea de făcut teme și task-uri ca să pui în aplicare ce ai învățat. Săptămânal, ai avea și o ședință LIVE în care ați discuta despre tema respectivă.
Mi-am dat seama că, în general, eficiența stă în structură și organizare. Dacă ai alături de tine pe cineva care să îndepărteze zgomotul, să vorbească pe limba ta și să îți prezinte exact informația de care ai nevoie, atunci poți face minuni într-un timp record.
Iar apoi, după ce vei lua BAC-ul cu nota pe care o vrei, vei lăsa orele de matematică în urmă. În plus, ai avea toate șansele să nu pățești ca mine și vei visa și tu noaptea lucruri mai serioase.
Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2022.