Sabatic.ro

De la fast fashion la modă sustenabilă – trendurile încep cu fiecare dintre noi

La mine în familie, încă de când eram copil, îmi amintesc că mama rostea constant o frază atunci când deschidea dulapul cu haine. Nu era nici vreo parolă secretă, nici vreun tic nervos. Dar era o frază care părea să ascundă o urmă de îngrijorare și care suna cam așa: “Nu știu cu ce să mă mai îmbrac azi!”

Adevărul e că șifonierul era mereu plin cu haine și tot timpul credeam că, de fapt, e doar o problemă de alegere. Atunci când ai prea multe opțiuni, nu știi pe care să o alegi. Dar rămâneam mereu nedumerit când ieșeam în oraș și vedeam că și-a mai luat ceva nou. Și era totul bine până săptămâna următoare, când povestea se repeta.

Cât despre mine… eu sunt exact opusul. Nu prea sunt genul de persoană care să stea mult prin magazinele de haine și să probeze zeci de articole vestimentare unul după altul. De aceea, când am auzit prima dată despre conceptul de fast fashion m-am gândit că, probabil, se referă la oamenii ca mine. Adică cei care își cumpără haine doar atunci când au nevoie de ele și fac asta rapid, în viteză, având un timp limitat la dispoziție. Dar mi-am dat seama apoi că mă înșel foarte tare și că înseamnă cu totul altceva.

Ce este fast fashion și care sunt problemele?

Conceptul de fast fashion pleacă de la nevoia oamenilor de a fi mereu „în pas cu moda” și se referă la un model de afacere din industria vestimentară. Acesta presupune replicarea pe bandă rulantă a ultimelor tendințe ale marilor designeri și case de modă și aducerea lor pe piață. Mai departe, campaniile de marketing te conving că ai nevoie în mod constant de haine noi ca să rămâi în tendințe. În plus, îți induc un sentiment de vinovăție pentru că porți lucruri pe care le-ai mai purtat sau că nu ești la curent cu noutățile din modă.

Pe mine nu m-ar fi afectat prea tare acest lucru pentru că, în definitiv, fiecare face ce vrea cu banii lui. Dar apoi, după ce am citit mai mult, mi-am dat seama care sunt, de fapt, problemele.

Prima problemă este aceea că industria vestimentară a devenit una dintre cele mai poluante industrii de pe planetă. Faptul că există o presiune de a produce tot mai mult într-un timp cât mai scurt pentru ca oamenii să aibă noi și noi opțiuni pe care să le cumpere are un impact semnificativ. În plus, cantitatea de deșeuri care sunt aruncate crește tot mai mult de la un an la altul. Faptul că se produc tot mai multe haine face să apară tot mai multe deșeuri care, în lipsa unor programe potrivite de reciclare, vor duce la niște situații ecologice extrem de neplăcute pe viitor.

A doua problemă este una morală și socială în primul rând. Pentru a produce cât mai mult și cât mai ieftin se apelează la muncitori din țări foarte sărace, cum ar fi Nepal sau Bangladesh. Aceștia, pe lângă faptul că sunt supuși unei presiuni enorme, lucrează în condiții foarte nesigure și sunt plătiți foarte prost pentru un volum imens de muncă. Mai mult, în unele fabrici lucrează chiar și copii cu vârste de până la 15 ani.

De la nevoia de a fi în pas cu moda la nevoia de a avea un stil personal

După ce am aflat toate aceste lucruri, am început să mă întreb ce anume stă la baza acestei nevoi de a fi mereu în pas cu ultimele tendințe dictate de alții și de a cumpăra noi și noi haine, chiar dacă nu îți sunt necesare.

Vreau să spun că, în primul rând, shopping-ul este o experiență în sine care poate fi foarte frumoasă și în niciun caz nu contest asta. În plus, există și o eliberare de dopamină cauzată de noutate și diversitate atunci când intrăm într-un magazin.

Problema apare, însă, atunci când campaniile de publicitate ale marilor branduri încearcă să inducă ideea că niciodată nu ai suficient și că niciodată nu ești suficient. Și tot timpul trebuie să cumperi mai mult și mai mult ca să capeți acel sentiment de mulțumire de sine. Pe care nu îl vei căpăta decât pentru un timp limitat. Pentru că apoi va apărea o altă campanie cu altceva nou și tot așa. Pe piramida nevoilor lui Maslow aș zice că se adresează nevoilor de apartenență la grup și de stimă de sine. Ca și cum, dacă ești în urma tendințelor din modă ești în pericol să nu mai fi acceptat de grupurile sociale din care faci parte, pe lângă statut, recunoaștere și încredere în sine.

Fiecare dintre noi vrem să fim acceptați de societate și, în același timp, să ne și evidențiem într-un fel. Să avem un stil al nostru și să fim autentici din toate punctele de vedere. Iar stilul vestimentar să corespundă personalității noastre. Dar ce ne facem atunci când tendințele sunt mereu dictate de alții? Și, în plus, aceste tendințe se bazează pe niște modele de business foarte discutabile, așa cum am menționat mai sus.

Concluzia la care am ajuns este aceea că moda începe cu fiecare dintre noi, iar ceea ce contează este stilul personal. Moda este ceea ce creăm fiecare dintre noi, în funcție de dorințele și personalitatea noastră. Tendințele vin și pleacă, dar personalitatea noastră se schimbă mult mai greu.

Ce înseamnă a fi “în trend” și cum să faci asta?

Așa cum am spus, cel mai important lucru este să ne identificăm stilul nostru personal, iar hainele să reflecte personalitatea noastră cât mai bine.

Eu văd o lume care este “în trend” ca fiind una care consumă inteligent și căreia îi pasă atât de mediul înconjurător, cât și de ceilalți. Și când spun “ceilalți” mă refer atât la persoanele din imediata apropiere, cât și la muncitorii din Bangladesh.

Cum putem face să intrăm în acest “trend”? În primul rând să alegem să cumpărăm lucruri într-un mod mai rațional și în al doilea rând să apelăm la acele magazine care au o viziune care promovează sustenabilitatea și respectul.

O astfel de viziune o regăsim în moda second hand. Aceasta nu mai înseamnă de mult timp ce însemna pe vremuri. Țin minte că, acum mulți ani, îmbrăcămintea second hand era văzută ca ceva de slabă calitate, iar magazinele în care se vindeau haine erau amplasate în niște locuri nu foarte plăcute. Lucrurile s-au schimbat însă, iar acum acest tip de modă oferă în primul rând o soluție sustenabilă, cu un raport calitate-preț foarte bun și care oferă și șansa de a găsi ceva unic pentru fiecare dintre noi.

Îmi place foarte mult site-ul Second-Hand.ro în primul rând datorită valorilor sale. Trebuie să le menționez aici pentru că, în general, am întâlnit puține firme cărora chiar le pasă cu adevărat de mediul înconjurător și de oameni:

  • Conservarea resurselor – planeta noastră are niște resurse care la un moment dat se vor termina și ar fi bine să ne preocupe și pe noi acest lucru și să găsim metode inteligente de consum și reciclare
  • Cooperarea între oameni – Second-Hand.ro comercializează produse care au aparținut anterior altor oameni, dar care fie le-au folosit foarte puțin, fie nu le-au folosit deloc. Se încurajează cooperarea între oameni cu scopul de a-și pune resursele în comun.
  • Calitatea – Majoritatea produselor aparțin celor mai îndrăgite branduri din domeniu iar unele dintre ele poartă eticheta inițială, semn că nu au fost deloc folosite.
  • Accesibilitatea – Își concentrează toate eforturile pentru ca produsele dorite să fie accesibile clienților la prețuri avantajoase.

Toate aceste valori mă motivează să caut produse second hand. Pentru mine contează mult misiunea pe care o are fiecare persoană sau organizație. Mai ales atunci când vorbim despre a aduce haine de calitate și a încuraja lumea să le facă să circule de la unul la altul, prevenind astfel risipa.

moda sustenabila second-hand.ro

Cum îmi definesc eu stilul vestimentar?

Evident că fiecare persoană este unică, așa că aș vorbi în primul rând despre cum aș face eu.

În primul rând, mă gândesc la personalitatea mea. Sunt destul de calm în general și nu simt nevoia să ies în evidență foarte mult. În plus, locurile în care merg nu presupun ținute office. Eu sunt o persoană destul de prietenoasă și îmi place să întâlnesc frecvent oameni noi.

Prin urmare, aș căuta ceva casual în care să mă simt bine. Iar pentru că acum a venit primăvara și vremea se încălzește, m-aș orienta în primul rând spre ținute potrivite acestui anotimp. Nici groase, dar nici foarte subțiri. Nu îmi doresc să exprim nici extravaganță, dar nici să par prea sobru.

Îmi doresc să mă îmbrac ținând cont de principiile pe care le-am expus mai sus care vizează moda sustenabilă. Prin urmare o să caut produse second hand și o să le aleg pe cele mai potrivite. Pentru mine contează mult atât prețul, dar și varietatea. Adică să aibă ceva specific hainele respective care să exprime unicitate.

Aș alege întâi o cămașă pentru bărbați casual în carouri, neagră, cu manșete ajustabile. Chiar dacă vreau să fiu casual, îmi doresc totuși să fiu și elegant. Din acest motiv prefer cămășile.

Apoi, aș alege pantaloni lungi second hand. Prefer pantalonii albaștri din denim cu buzunare multiple și croială pe dreapta. Voi alege și o curea din piele naturală.

camasa second hand
pantaloni lungi second hand
curea second hand

În picioare, aș prefera tot încălțăminte second hand. M-aș încălța cu niște pantofi eleganți de culoare maro, din piele naturală. Prefer pantofii cu șireturi.

Pentru ocazii mai speciale, chiar dacă sunt mai rare, aleg și un sacou albastru. Este elegant și se potrivește cu sezonul de primăvară. Ar trebui să aibă buzunare frontale funcționale și nasturi decorativi la manșete.

sacou second hand
pantofi second hand

În cazul în care am ceva de cărat, nu sunt prea mult adeptul genților, dar prefer să iau după mine un rucsac. Aș alege unul albastru cu un compartiment principal și alte buzunare mai mici. Îmi place că pot să îl iau chiar și în vacanță cu mine.

rucsac second hand

Acestea ar fi opțiunile mele și am explicat mai sus de ce aș alege produse second hand. Îmi place faptul că aceste produse sunt unice.

Eu cred că în toate domeniile există la un moment dat o revoluție, iar acum este momentul ca și moda să facă un pas important. Dacă ne dorim o lume în care să avem o mai mare grijă pentru mediul înconjurător și pentru semenii noștri ar trebui să ne aducem și noi contribuția. 

Tu cum îți definești stilul vestimentar?

Acest articol a fost scris pentru competiția Spring SuperBlog 2022.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments