Sabatic.ro

Doctorul de afaceri profitabile te învață cum să nu pierzi bani

În cea mai mare parte a vieții am fost destul de speriat de ideea de a avea un business. Asta și pentru că în jurul meu nu prea cunoșteam oameni care să aibă afaceri profitabile. În plus, când mă gândeam la cuvântul “business”, îmi venea în minte doar imaginea unor persoane îmbrăcate la costum, care lucrau din birouri elegante și vorbeau toată ziua niște lucruri complicate, plictisitoare și de neînțeles.

De altfel, statisticile nici nu prea sunt încurajatoare. Din peste 900.000 de firme active în România, doar 100.000 au un profit anual mai mare de 10.000 Euro. În același timp, 250.000 dintre ele au pierderi. Practic, peste 30% dintre antreprenori pierd bani, iar partea interesantă e că nici măcar nu știu de ce.

afaceri profitabile

Câteva lucruri care pot face diferența între succes și eșec

M-am întrebat de multe ori, în general vorbind, ce face diferența între a avea succes în ce îți propui și a eșua. Dacă există vreun fir logic care le leagă pe toate, fie că vorbim de o afacere mai bună, un vis împlinit, reușite profesionale sau personale.

Din observațiile mele, atât asupra mea, cât și asupra celorlalți, am ajuns la niște concluzii foarte clare:

  • În primul rând, există o parte importantă care ține de mentalitate și care are mai multe aspecte:
    • Mai întâi, e important să capeți încredere în ceea ce faci. Să faci câțiva pași mărunți și să îi duci la bun sfârșit. Asta ajută mult să scapi de ideea că “nu credeai că se poate”.
    • Pe urmă, e important să privești cu realism partea plină a paharului. Asta te va ajuta să rămâi cu capul sus și să îți maximizezi șansele de a identifica noi oportunități.
    • Apoi, e important să fii deschis și să urmărești mereu să îți creezi relații cu oameni care te duc în direcția pe care ți-o dorești.
    • Iar la final, e important să identifici care sunt convingerile și obiceiurile pe care le ai și să analizezi dacă acestea te ajută sau nu.
  • În al doilea rând, există o parte importantă care ține de emoții. Am auzit de multe ori ideea cum că oamenii iau decizii în mod emoțional și le justifică apoi prin logică. Prin urmare, eu cred că un lucru care face diferența este acela de a fi conștient de emoțiile pe care le ai și a vedea cum îți afectează acestea deciziile.
  • În al treilea rând, un alt element care face diferența este modul în care te organizezi, cum îți planifici pașii și cum acționezi în urma acestei planificări. Și aici mă refer ca, în primul rând, să ai un obiectiv realist, clar, măsurabil și care să fie aliniat cu aptitudinile și valorile tale. Apoi să ai un plan de acțiune coerent în care să elimini lucrurile care nu sunt necesare. De asemenea, e important să ai mereu controlul asupra a ceea ce faci, prin informații cât mai corecte și complete, să măsori și să înțelegi tot timpul ce merge și ce nu, ce trebuie să schimbi sau să lași în continuare la fel.

afaceri profitabile

Un business e precum o călătorie

Percepția mea despre afaceri s-a mai schimbat între timp. Mi-am dat seama că, dacă îți faci bine temele, te poți descurca. Chiar și dacă ai un stil mai nonconformist de a fi sau de a face lucrurile.

Eu sunt pasionat de călătorii. Și, așa cum am mai spus, tind să compar orice activitate nouă cu o călătorie în care te arunci în necunoscut. La fel ca înaintea oricărei călătorii, ai nevoie să pui pe hârtie toate elementele necesare ca să ai o imagine de ansamblu. Adică îți faci de la început un fel de hartă. Cu cât știi mai bine unde ești și ce ai de făcut, cu atât ai mai puține șanse să te rătăcești.

Într-o călătorie îți faci un buget și calculezi câți bani îți trebuie pentru vizite în diverse locuri. Dar, înainte de toate, trebuie să îți alegi destinația. La fel și într-o afacere, îți stabilești întâi niște obiective și apoi îți faci un plan de atac care trebuie cuantificat în cheltuieli și care vizează:

  • cu câți oameni si cu ce efort salarial poți îndeplini obiectivul
  • de ce resurse materiale ai nevoie și cât te costă ele
  • dacă mai lucrezi și cu alți colaboratori externi care te pot ajuta să realizezi ceea ce ți-ai propus
  • dacă ai bani suficienți pentru investitii și, dacă nu, cât te-ar costa un împrumut
  • ce faci dacă nu ai vânzări și care sunt costurile fixe de functionare – respectiv chirie, telefonie, internet, paza, curatenie, energie termica si electrică.

Toate aceste lucruri, puse pe hârtie, oferă o imagine de ansamblu asupra afacerii. O să vezi cuantumul efortului financiar pe care trebuie să îl faci pentru a-ți atinge ținta (cifra de afaceri și profitul). Pe parcursul acestei călătorii trebuie să monitorizezi lunar realizările și să le compari cu ce ai planificat. Iar de fiecare dată când variabilele se schimbă, e bine să acționezi rapid.

afaceri profitabile

De ce pierd antreprenorii bani?

Așa cum se întâmplă când suntem bolnavi, mergem la medic atunci când ne doare ceva. De cele mai multe ori, însă, durerea este doar un efect al unei alte cauze. Prin urmare, trebuie să tratăm cauza, și nu efectul.

La fel este și în afaceri. Efectul se reflectă într-un singur mod: lipsa de cash. Cauzele, însă, sunt diferite. Chiar dacă diferă de la business la business, în general le putem grupa în următoarele categorii:

  • lipsa unui control al costurilor
  • calculul incomplet al costului pe produs
  • lipsa unui buget de venituri și cheltuieli
  • creanțe negarantate
  • imobilizarea cash-ului în stocuri nevandabile
  • investiții din capitalul de lucru
  • neurmărirea creanțelor
  • focus pe dezvoltarea vânzărilor în detrimentul marjei de profit

Cum putem trata aceste cauze?

La fel ca atunci când suntem bolnavi, ar trebui să apelăm la ajutor de specialitate. În cazul unei afaceri, un ajutor de specialitate stă, de regulă, într-un consultant financiar.

Am găsit însă o aplicație inteligentă care ajută mult în acest proces de “tratare” a problemelor unei afaceri și face o radiografie a situației financiare a firmei, printr-o simplă încărcare a balanței contabile.

DoctorBusiness este o aplicație care face un diagnostic rapid, identifică problemele și vine cu soluții. Îți spune unde nu stai bine cu profitul, unde se blochează cash-ul, care-ți sunt datoriile, ce bani ai de încasat, care este capitalul tău de lucru și dacă îl folosești într-un mod eficient, care sunt șansele ca firma ta să acceseze o finanțare de la bănci sau investitori.

De cât timp ai nevoie pentru a afla starea de sănătate a business-ului tău?

Doctorbusiness.ro este cea mai rapidă metodă de analiză financiară a afacerii, dedicată antreprenorilor. Practic, după ce urci balanța contabilă a firmei, în doar cinci secunde vei primi o radiografie completă.

Este cea mai ieftină metodă de a avea un consultant financiar personal, prețul unui raport fiind de 50 RON. În plus, aplicația se poate folosi în mod anonim, fără a fi necesară identificarea cu datele sau numele companiei.

Care sunt informațiile pe care le oferă raportul de analiză financiară?

Raportul are între 20 și 30 de pagini de conținut și îți oferă o imagine de la ansamblu la detaliu asupra vânzărilor, cheltuielilor, dar și a profitului, și te ajută să verifici lunar cum te poziționezi față de obiectivele tale.

În raport sunt 17 dintre cei mai importanți indicatori financiari de performanță, care îți arată stabilitatea financiară din mai multe perspective. De asemenea, ai soluții și recomandări pentru redresare sau pentru o mai bună performanță.

analiza financiara
Sursa: DoctorBusiness.ro

Câteva din informațiile pe care le oferă raportul de analiză financiară sunt:

  • un diagnostic al stării de sănătate al firmei, concretizat printr-un set de indicatori de performanță și de echilibru financiar
  • drumul de la vânzări la profit
  • pe ce cheltui cei mai mulți bani
  • cum transformi cheltuielile în profit
  • cu ce marje de profitabilitate ai vândut
  • de unde vine diferența dintre profitul din balanță și cash-ul din bancă
  • cum transformi profitul în cash
  • recomandări și soluții pentru redresare
  • valoarea companiei
  • oglinda patrimoniului firmei și sursele de finanțare; ce ai, ce ai de primit și ce ai de dat?
  • cum să-ți menții capitalul de lucru (banii de rulaj) la un nivel care să te ajute să crești.
  • cum să finanțezi sănătos afacerea
  • de ce banca ți-a respins cererea de finanțare
  • în ultimul capitol sunt prezente câteva obiceiuri pe care un antreprenor ar trebui să le aibă în fiecare lună pentru menținerea cash-ului.
analiza financiara
Sursa: DoctorBusiness.ro

Aplicația face o analiză detaliată a punctelor forte și a vulnerabilităților afacerii. Oferă un set de rapoarte manageriale din care înțelegi pe unde pierzi bani, unde sunt blocajele de cash și cum poți interveni pentru atenuarea sau diminuarea acestora.

Cel mai important lucru este limbajul folosit în raportul de analiză financiară, un limbaj prietenos care face ușoară înțelegerea termenilor economici.

De ce fiecare dintre noi suntem responsabili de sănătatea business-ului nostru?

Să ne gândim la următorul lucru: trăim într-o lume interconectată. Fiecare dintre noi depinde într-un fel sau altul de alți oameni. Să ne amintim doar ce s-a întamplat în 2008 când criza economică dintr-o zonă geografică a produs o reacție în lanț în toată lumea.

Prin urmare, suntem direct responsabili de deciziile pe care le luăm pentru că acestea nu ne impactează doar pe noi, ci pot avea o influență la o scară mult mai mare.

De exemplu, daca intri într-un business doar cu mult entuziasm și fără calcule bine făcute, iar banii tăi nu pot acoperi pierderile acumulate, atunci, implicit, îi vei afecta și pe cei din jurul tău. Partenerii tăi vor fi obligați și ei, la rândul lor, să nu-și respecte angajamentele față de partenerii lor. Iar de aici vom avea o întreagă reacție în lanț.

Dacă la începutul articolului menționam câteva lucruri care pot face diferența între succes și eșec, în încheiere îl amintesc pe cel mai important dintre toate. După părerea mea, cel mai important lucru este responsabilitatea.

Este ceea ce m-a făcut să îmi dau seama că, până la urmă, dacă îți asumi responsabilitatea pentru acțiunile tale, nu e chiar atât de greu să ai un business. Iar atunci când arăți că îți pasă de ceilalți, că ești asumat 100% și responsabil pe ceea ce faci, că ești atent și vrei tot timpul să îmbunătățești ceea ce merge prost, deja se schimbă regulile jocului.

Tu cum ești cu starea de sănătate a afacerii tale?

Acest articol a fost scris pentru competiția Spring SuperBlog 2022.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments